توسط دکتر مهران آرمین | 1,677 بازدید
9 می پسندم

مراقبت های حین درمان ارتدنسی

درمان ارتدنسی همانند سایر درمان ها نیازمند ملاحظات خاصی است.در واقع برای کسب نتایج مطلوب درمانی باید همکاری تنگاتنگی بین ارتدنتیست و بیمار وجود داشته باشد و هر کدام به وظایف خود عمل کنند.

ملاحظات مربوط به سپراتور ها :در جلسه اول درمان الاستیک های کوچکی بین دندان های خلفی بیمار قرار داده می شود تا فضای کوچکی که مورد نیاز پایه های خلفی است را فراهم کند. این جدا کننده ها ممکن است باعث درد مختصری گردند که معمولا به اقدام خاصی نیاز ندارد.در مدت زمان کوتاهی که جدا کننده ها در داخل دهان بیمار قرار دارند بیمار نباید از نخ دندان یا مواد غذایی چسبنده استفاده کند

بروز درد در دندان ها:در هر بار فعال کردن دستگا ههای ثابت مختصری درد در دندان ها ایجاد میشود که بندرت به حدی است که به درمان خاصی نیاز باشد.جویدن آدامس میتواند به کاهش درد منجر شود.گاها درد بقدری شدید است که بیمار وادار به استفاده از مسکن ها می شود.

مراقبتهای غذایی :استفاده از غذاهای سفت و چسبناک مانند ته دیک  برخی شکلات ها  و میوه های خام  میتواند باعث کنده شدن براکت ها وکج شدن سیمها شود .این اتفاقات میتواند منجر به افزایش طول درمان شود و حتی گاهی اوقات درمان را با مخاطره مواجه کند.

مراجعات منظم   مراجعه بیمار به مطب طبق برنامه و نوبت نقش بسیار اساسی در پیشرفت درمان دارد.عدم مراجعه برای مدت طولانی میتواند باعث طول کشیدن غیر معمول درمان شده و حتی درمان را از کنترل خارج میکند

رعایت بهداشت دهان و دندان : درمان ارتدنسی محیط دهان را برای تجمع پلاک میکروبی مستعد میکند و در صورت عدم توجه به بهداشت دهان پوسیدگی دندانها و مشکلات و بیماری های لثه ای دور از انتظار نیست.

دکتر مهران آرمین متخصص ارتدنسی

باران شیرزاد    |    19 آذر، 1394